دانشمندان می گویند برخی از داروهای فعلی می تواند با COVID-19 مبارزه کنند

13سپتامبر 2021- جدیدترین تحقیقات نشان می دهد داروهای متعددی که در حال حاضر برای درمان بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند از عفونت SARS-CoV2 در سلول ها جلوگیری کنند.

محققان دانشگاه میشیگان بیش از 1400 داروی مورد تأییدFDA را بر روی سلول های انسانی در حالی که آنها به ویروس کرونا آلوده بودند و هنگامی که این ویروس از بین رفته بود، آزمایش کردند.

آنها دریافتند که برخی از مکمل های غذایی جزو 17 دارویی هستند که می توانند COVID-19 را در سلول های انسان کاهش دهند.

بر اساس گزارش این مطالعه، از بین این داروها ، 10 مورد به تازگی پیدا شده اند، در حالی که 7 مورد قبلاً برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار گرفته اند.

پروفسورJonathan Sexton ، محقق ارشد این تحقیق گفت: به طور سنتی، فرآیند توسعه دارو یک دهه طول می کشد و ما در حال حاضر فرصت کافی برای طی شدن این فرآیند را در اختیار نداریم.درمانهایی که ما یافتیم در وضعیت ورود به مرحله دوم آزمایشات بالینی هستند زیرا ایمنی آنها قبلاً ثابت شده است.

محققان عفونت SARS-CoV2 را در انواع سلول ها مانند سلول های بنیادی مورد مطالعه قرار داده و دریافتند که بهترین دارو برای از بین بردنCOVID-19 ، لاکتوفرین است، پروتئینی که در شیر مادر یافت می شود، همچنین می توان آن را به صورت مکمل رژیمی تهیه شده از شیر گاو، خریداری کرد.

به گفته دانشگاهیان، لاکتوفرین همچنین می تواند از سوشهای جدید COVID-19 مانند نوع دلتا در سلول های انسانی جلوگیری کند.با این حال، تحقیقات قبلی به این نتیجه رسیده اند که سایر ترکیبات برای مقابله باSARS-CoV2 در سلولها موثرتر از لاکتوفرین هستند.

پروفسور سکستون، گفت: به نظر می رسد نتایج بستگی به سیستم سلولی مورد استفاده دارد.اما در مورد زیرمجموعه ای از داروها، یک نظر اجماعی در حال ظهور است و آنها داروهایی هستند که بیشترین اولویت را برای استفاده ی بالینی دارند.

وی افزود: ما کاملا می دانیم که اکثر این داروها برای انسان ممکن است موثر نباشند، اما پیش بینی می کنیم که برخی از آنها موثر خواهند بود.

دکتر George A. Mashour، مدیر موسسه تحقیقات بالینی و سلامت میشیگان و بنیانگذار و حامی اجرایی مرکز Drug Repurposing در دانشگاه میشیگان، گفت: استفاده از داروهای موجود برای اهداف جدید در محیط بالینی، مزایای زیادی دارد از جمله منجر به کاهش زمان صرف شده از کشف تا استفاده بالینی می گردد. علاوه براین به دلیل وجود مشخصات ایمنی مستند، مراحل قانونی تاییدیه ی دارو کوتاه تر شده و صرفه جویی قابل توجهی در هزینه ها خواهد شد. این مطالعه همچنین نشان داد که مهار کننده هایMEK ، که معمولاً برای افراد مبتلا به سرطان استفاده می شود، ممکن است COVID-19 را تشدید کند.

دکتر پروفسور سکستون، گفت: افرادی که برای شیمی درمانی مراجعه می کنند به دلیل کاهش پاسخ ایمنی در معرض خطر هستند، بنابراین ما باید بررسی کنیم که آیا برخی از این داروها پیشرفت بیماری را بدتر می کنند یا خیر.

نتایج کامل این تحقیق را می توانید در مجله "مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم" مطالعه کنید.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/sep/current-medication-can-combat-covid-19-scientists-say.html